“LEARNING MANAGEMENT SYSTEMS AS A SUPPORT TOOL FOR THE TEACHING AND LEARNING PROCESS.”

Authors

  • Arturo Llanes Castillo Posdoctorado en Metodología de la Investigación, Socioformación y Desarrollo Humano (Centro Universitario CIFE, México). Doctor en Ciencias de la Educación. Investigador SNI Nivel I y profesor de tiempo completo de la Facultad de Medicina de Tampico “Dr. Alberto Romo Caballero” Universidad Autónoma de Tamaulipas, México.
  • Miriam Janet Cervantes López Posdoctorado en Metodología de la Investigación, Socioformación y Desarrollo Humano (Centro Universitario CIFE, México). Doctor en Ciencias de la Educación. Investigador Candidata a SNI y profesor de horario libre de la Facultad de Medicina de Tampico “Dr. Alberto Romo Caballero” Universidad Autónoma de Tamaulipas, México
  • Pedro Pérez Rodríguez Máster en Ciencias. Investigador y Profesor de Tiempo Completo de la Facultad de Medicina “Dr. Alberto Romo Caballero”.
  • María Luisa Reyes Valdéz Doctor en Ciencias de la Educación. Máster en Educación. Investigador y Profesor de Horario Libre de la Facultad de Medicina “Dr. Alberto Romo Caballero” de la Universidad Autónoma de Tamaulipas

Keywords:

LMS, Platforms, Digital spaces, Learning process

Abstract

Technological development and the consolidation of the internet as a universal network for communication have made it possible to propose new scenarios in the teaching-learning process of educational institutions. Currently, students have contact with the digital space from an early age, turning them into digital natives, so they demand greater interaction and participation in educational processes. Derived from the above, digital environments allow students to access learning resources appropriate to the new global context supported by learning management systems that have been integrated as part of the structures in various educational centers around the world. The purpose of this documentary work is to carry out a bibliographic review based on the information compiled by other authors, obtaining as a conclusion that learning management systems (LMS) are platforms oriented to the transmission of knowledge in a non-face-to-face way whose objective is to manage the variables involved in the learning process digitally.

References

Castro, S. M., Clarenc, C., López de Lenz, C., Moreno, M., & Tosco, N. (2013). Analizamos 19 plataformas de e-Learning: Investigación colaborativa sobre LMS. Investigación colaborativa sobre LMS, 1.

Chero, M. J. S. (2017). Implementación de un sistema de gestión del aprendizaje para los colegios secundarios de Utcubamba-Amazonas. Tzhoecoen, 9(1), 70-80.

Clarenc, C. A. (2013). Análisis comparativo de LMS. Lulu. com.

García, P. F. J. (2015). Mapa de tendencias en Innovación Educativa. Education in the knowledge society, 16(4), 6-23.

Palma, R. J. M., González, M. S. E., & Cortés, M. J. A. (2019). Sistemas de gestión del aprendizaje en dispositivos móviles: evidencia de aceptación en una universidad pública de México. Innovación educativa (México, DF), 19(79), 35-56.

UNESCO. (2016). Las TIC en la educación. Disponible en: Obtenido de https://es.unesco.org/themes/tic-educacion.

Weller, M. (2012). The centralization dilemma in educational IT. In Design, Implementation, and Evaluation of Virtual Learning Environments (pp. 1-9). IGI Global.

Published

2022-05-27

How to Cite

Llanes Castillo, A., Cervantes López, M. J. ., Pérez Rodríguez, P., & Reyes Valdéz, M. L. (2022). “LEARNING MANAGEMENT SYSTEMS AS A SUPPORT TOOL FOR THE TEACHING AND LEARNING PROCESS.”. ARCHIVOS DE MEDICINA, SALUD Y EDUCACIÓN MÉDICA, 1(1), 48–52. Retrieved from https://archivosdemedicina.uat.edu.mx/index.php/nuevo/article/view/29

Issue

Section

Artículos