INFORMATION TECHNOLOGIES APPLIED TO THE TEACHING-LEARNING PROCESS
Keywords:
ICT, Education, Teaching, Learning, Educational institutionAbstract
At present, the use of information and communication technologies (ICT) as a support tool in education is very common in the knowledge society, used as vital support to solve professional problems more quickly and accurately. The use of ICT has helped to promote didactic methods as alternatives in teaching practice through the provision of information resources that favor the integration of knowledge in the teaching-learning process of educational institutions. The purpose of this work is to argue the importance of the use of ICT to support the teaching-learning process, using a documentary analysis based on the search, collection, analysis and interpretation of information compiled by other researchers in different documentary sources, the main conclusion being that the use of ICT in teaching training provides many advantages in improving the quality of teachers, since it allows access from remote areas as well as flexibility in time and space in the development of the teaching-learning process.
References
Crawford, J., Butler-Henderson, K., Rudolph, J., Malkawi, B., Glowatz, M., Burton, R., ... & Lam, S. (2020). COVID-19: 20 countries' higher education intra-period digital pedagogy responses. Journal of Applied Learning & Teaching, 3(1), 1-20.
Alcántara, A. (2020). Educación superior y COVID-19: una perspectiva comparada. Educación y pandemia. Una visión académica, 75-82.
IESALC, U. (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. Caracas: Instituto Internacional de la UNESCO para la educación superior en América Latina y el Caribe (IESALC).
Esteban, A. M., & Zapata, R. M. (2016). Estrategias de aprendizaje y eLearning. Un apunte para la fundamentación del diseño educativo en los entornos virtuales de aprendizaje. Revista de Educación a Distancia (RED), (50).
Noris, L. M., & Aguilera, Y. D. L. C. Á. (2018). Papel del docente en los Entornos Virtuales de Aprendizaje. Open Journal Systems en Revista: REVISTA DE ENTRENAMIENTO, 1(2), 47-62.
Onrubia, J. (2016). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. Revista de educación a distancia, (50).
Andino, M. D. L. C. R., & Sánchez, H. M. B. (2017). Entornos virtuales de aprendizaje como apoyo a la enseñanza presencial para potenciar el proceso educativo. Killkana sociales: Revista de Investigación Científica, 1(2), 7-14.
Viloria, H., & González, J. H. (2019). Uso de las herramientas comunicativas en los entornos virtuales de aprendizaje. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, (140), 367-384.
Martín, B. R. (2020). Docencia colaborativa universitaria: planificar, gestionar y evaluar con entornos virtuales de aprendizaje (Vol. 22). Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha.
Cano, E. V., Meneses, E. J. L., & Padilla, A. H. M. (2018). Los nuevos entornos virtuales de aprendizaje permanente (MOOC). Un estudio diacrónico del estudiantado de la Universidad Pablo de Olavide (2015-2017). Edmetic, 7(1), 350-371.
Araque, I., Montilla, L., Meleán, R., & Arrieta, X. (2018). Entornos virtuales para el aprendizaje: una mirada desde la teoría de los campos conceptuales. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias: Góndola, Ens Aprend Cienc, 13(1), 86-100.
Espinoza, F. E. E., & Ricaldi, E. M. L. (2018). El tutor en los entornos virtuales de aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad, 10(3), 201-210.
Sánchez, I. R. A., & Dante, G. P. (2016). Diseño de un modelo de gestión de conocimiento para entornos virtuales de aprendizaje en salud. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud (ACIMED), 27(2), 138-153.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
ARCHIVOS DE MEDICINA,SALUD Y EDUCACIÓN MÉDICA by Universidad Autónoma de Tamaulipas is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional License.
ARCIVOS DE MEDICINA, SALUD Y EDUCACIÓN MÉDICA es una revista digital de acceso abierto (OJS) y editada por la Universidad Autónoma de Tamaulipas, con publicación semestral Sitio web: ... Director de la revista:... Reserva de Derechos al Uso Exclusivo No..... otorgados por el Instituto Nacional del Derecho de Autor (INDAUTOR). Responsable de la última actualización Dr. José Alberto Ramírez de León, con domicilio en calle Matamoros S/N Zona Centro, C.P. 87000 Ciudad Victoria, Tamaulipas, México. Tels. (834) 3181800 y 3181700, ext 1148..