“TECHNOLOGICAL TOOLS USED BY MEDICAL EDUCATORS IN AN EMERGING CONTEXT”

Authors

  • Alma Alicia Peña Maldonado Universidad Autónoma de Tamaulipas, Facultad de medicina Dr. Alberto Romo Caballero, Departamento de Investigación, Adolfo López M. S/N, Tampico, Tamaulipas, México, 89109
  • Raúl Sadrach Obando Carmona Universidad Autónoma de Tamaulipas, Facultad de medicina Dr. Alberto Romo Caballero, Departamento de Investigación, Adolfo López M. S/N, Tampico, Tamaulipas, México, 89109
  • Arturo Llanes Castillo Universidad Autónoma de Tamaulipas, Facultad de medicina Dr. Alberto Romo Caballero, Departamento de Investigación, Adolfo López M. S/N, Tampico, Tamaulipas, México, 89109
  • Miriam Janet Cervantes Lopez Universidad Autónoma de Tamaulipas, Facultad de medicina Dr. Alberto Romo Caballero, Departamento de Investigación, Adolfo López M. S/N, Tampico, Tamaulipas, México, 89109

Keywords:

Educational platforms, Technology, Education, Teaching, Learning

Abstract

At present and in the face of the new reality that society is experiencing globally with the COVID 19 pandemic, technology has played an important role in the field of education since both teachers and students have had the need to get involved in the management and use of educational platforms, it has been a great effort and dedication, but this challenge has been overcome. Changing to this new context from face-to-face to virtual has been a great effort that three important parties have carried out, educational institutions, teachers and students since in some cases they are not trained with the basic knowledge in the use of virtual tools and educational platforms, but sometimes in the face of these complications to continue teaching the chair, strategies are sought since in most basic, middle and higher level schools they have structure and infrastructure with virtual tools, in this way there are a variety options to continue teaching online classes which the teacher will seek the best teaching-learning strategies that fit their educational program. The complexity and accessibility that the teacher has had in the use of Educational Technologies and Platforms will be analyzed in this work, since it is a great challenge but not impossible to start working in this context today, the main thing is to take the first step That sometimes turns out to be the fear of using technology, everything takes a transition and a process of change but it is not impossible to reach that point which is the teacher's domain in the basic tools that any educational platform of their preference contains.

References

Análisis de las estrategias didácticas utilizadas por los docentes para el desarrollo del razonamiento matemático en estudiantes de grado tercero del Colegio Antonio Nariño-La Yopalosa, municipio de Nunchía–Casanare.Alfonso, G. Y., & Niño, G. L. A. (2017).

Estrategias de aprendizaje en la educación a distancia. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información. Arteaga, M. A. M., Villapudua, K. Y. C., & Rodríguez, H. J. M. (2019)., 7(14), 199-214.

Implementación de modalidad aula invertida con apoyo de plataforma virtual para aprendizaje geométrico en alumnos de segundo medio del colegio. Santa Sabina Baltierra, C. T., & Vallejos, Y. D. (2019).

Reflexiones a propósito de la pandemia de COVID-19: del 18 de marzo al 2 de abril de 2020. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 10(2), 765.Brito, A. E. (2020).

Familia y tecnología en la nueva Educación. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, Campoverde, V. I. C., & Encalada, S. C. O. (2021). 6(3), 552-571.

El impacto de las plataformas de comunicación a través de internet en Bibliotecas y Centros Documentales: el uso de Redes Sociales por parte del Centro de Documentación Visual de la Facultad de Arquitectura de Rosario (Master's thesis).Cigol, G. C. (2021).

Uso de recursos TIC en la enseñanza de las matemáticas: retos y perspectivas. Entramado,Grisales, A. A. M. (2018). 14(2), 198-214.

El modelo e-learning como nuevo sistema educativo en tiempos de COVID-19 en España. Revisión bibliográfica sobre la efectividad de la enseñanza virtual y la posibilidad de ponerla en práctica durante otro curso académico.Luque, R. E. (2020).

Implementación de Algoritmos de Procesamiento Digital de Señales en Hardware Paralelo: Artículo de revisión. Cultura Científica y Tecnológica, Martínez, G. B., Aceves, J. M. S., Argüelles, S. V. T., & Aguilera, F. J. E. (2018). (66).

Competencias digitales en educación superior . Olavarría, C. S., & Lozano, M. E. E. C. (2021).. Etic@ net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 21(1), 28-50.

Recursos didácticos tecnológicos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura de Estudios Sociales en los estudiantes de Básica superior de la Escuela Fiscal Completa Carlos Urgilés González (Bachelor's thesis, Universidad de Guayaquil, Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación)Peralta, C. R., & Vergara, V. D. S. (2018).

PLATAFORMAS VIRTUALES Y SU IMPACTO EN EL PROCESO DE ENSEÑANZA-APRENDIZAJE. UNESUM-Ciencias. Sánchez, J. K. L., Calle, J. E. C., & Zuñiga, K. M. (2021). Revista Científica Multidisciplinaria. ISSN 2602-8166, 5(3), 213-220.

La gestión de la experiencia de la educación remota por emergencia y el nivel de satisfacción en los estudiantes de pre-grado. Caso: Facultad de Derecho de la Pontificia Universidad Católica del Perú Soto, B. S. S., Valdivieso, C. A. R., & Talledo Peña, D. A. (2021).

Propuestas de educación indígena.: Aprendizaje en comunidad, inclusión e interculturalidad. Newton Edición y Tecnología Educativa Vázquez, R. C., & Chávez, G. B. (2020).

Published

2022-05-27

How to Cite

Peña Maldonado, A. A., Obando Carmona, R. S. ., Llanes Castillo, A., & Cervantes Lopez, M. J. (2022). “TECHNOLOGICAL TOOLS USED BY MEDICAL EDUCATORS IN AN EMERGING CONTEXT”. ARCHIVOS DE MEDICINA, SALUD Y EDUCACIÓN MÉDICA, 1(1), 59–63. Retrieved from https://archivosdemedicina.uat.edu.mx/index.php/nuevo/article/view/31

Issue

Section

Artículos