Use of simulators in medical education

Authors

  • Dian Alejandra Navarro García Alumna de 10.o semestre de Médico Cirujano de la Facultad de Medicina de Tampico “Dr. Alberto Romo Caballero” de la Universidad Autónoma de Tamaulipas
  • José Eugenio Guerra Cárdenas Facultad de Medicina de Tampico “Dr. Alberto Romo Caballero” de la Universidad Autónoma de Tamaulipas
  • María Elena Calles Santoyo Facultad de Medicina de Tampico “Dr. Alberto Romo Caballero” de la Universidad Autónoma de Tamaulipas

DOI:

https://doi.org/10.29059/amsem.v3i2.83

Keywords:

simulators, medical training, body skills, medical practices.

Abstract

The main objective of this article is to show the results of an evaluation of the use and impact of simulators in medical training and education among students of the Facultad de Medicina de Tampico of the Universidad Autonoma de Tamaulipas. For data collection, questionnaires were applied to a sample of 100 students. We sought their perception about the use of simulators during their academic training years, which enhanced the students’ improvement of body ability and dexterity, improvement of reasoning capacity, better understanding of anatomy, pathological processes, surgical techniques and maneuvers used in medicine such as tracheostomy, labor, laparoscopic dexterity, etc. The final results show that the student body considers the use of simulators essential in medical education, that they have more advantages than disadvantages, and propose that all medical schools should have simulators of low, intermediate or high fidelity.

KEYWORDS: Simulators, medical training, body skills, medical practices.

References

1. Shannon RE. La simulación de los sistemas. El arte y ciencia, los principios de Englewood, 1975.

2. Osorio Villa PA, Ángel Franco MB, Franco Jaramillo A. El uso de simuladores educativos para el desarrollo de competencias en la formación universitaria de pregrado. [Internet]. (2012). En Carriel Mancilla J. A. y Ramírez Amat G. O., Prácticas de simulación en medicina: ventajas, limitantes, recuento histórico y perspectiva ecuatoriana. (2013). Revista Medicina de la Universidad Católica Santiago de Guayaquil [Internet]. [Consultado el 28 de noviembre de 2023], 17(4), 285-291. http://hdl.handle.net/20.500.11912/6775

3. American Heart Association. (2015). History of CPR timeline. Recuperado de https://news.heart.org/history-of-cpr timeline-text-only/

4. Dávila-Cervantes A. Simulación en educación médica. Investigación en Educación Médica [Internet]. (2014, junio). [Consultado el 27 de noviembre de 2023], 3(10), 100-105. Disponible en http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572014000200006&lng=es

5. Neri-Vela R. El origen del uso de simuladores en Medicina. Revista de la Facultad de Medicina de la UNAM. 2017; 60(S1), 21-27.

6. Nuñez Ricardo FJ. Uso de los simuladores de realidad virtual en la enseñanza de ciencias básicas en pregrado de medicina. [Internet]. 2017. Universidad Militar Nueva Granada. [Consultado en noviembre de 2023]. Disponible en http://hdl.handle.net/10654/17077

7. Vidal Ledo MJ, Avello Martínez R, Rodríguez Monteagudo MA, Menéndez Bravo JA. (2019). Simuladores como medios de enseñanza. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 33(4), 37-49.

8. Carriel Mancilla JA, Ramírez Amat GO. Prácticas de simulación en medicina: ventajas, limitantes, recuento histórico y perspectiva ecuatoriana. (2013). Revista Medicina de la Universidad Católica Santiago de Guayaquil [Internet]. [Consultado el 28 de noviembre de 2023], 17(4), 285-291. Disponible en https://editorial.ucsg.edu.ec/ojs-medicina/index.php/ucsg-medicina/article/view/570

9. Serna-Ojeda JC., Borunda-Nava D, Domínguez-Cherit G. (2012). Simulation in medicine. The situation in Mexico. Cirugía y Cirujanos, 80(3), 301-305.

10. Agámez Luengas S, Aldana Bolaño M, Barreto Arcos V, Santana Goenaga A, Caballero-Uribe CV. Aplicación de nuevas tecnologías de la información en la enseñanza de la medicina (2009, junio).

11. Mendoza Insunza L, Vásquez A, Quevedo Ricardi F. (2009) Uso de modelos simuladores como metodología docente para la carrera de medicina [Internet]. Revista Hospital Clínico de la Universidad de Chile. Santiago, Chile. [Consultado en noviembre de 2023]. Disponible en https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/124233

12. Castro-Maldonado JJ., Bedoya-Perdomo K, Pino-Martínez AA. (2020). La simulación como aporte para la enseñanza y el aprendizaje en épocas de Covid-19. AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería [Internet]. [Consultado el 28 de noviembre de 2023], 8(S1), 315-24. Disponible en https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/view/la_simulacion_como_aporte_para_la_ense%C3%B1anza_y_el_aprendizaje_en

13. Contreras Olive Y, Reyes Fournier M, Nates Reyes AB, Pérez Arbolay MD. (2018, junio). Los simuladores como medios de enseñanza en la docencia médica. Revista Cubana de Medicina Militar. [Internet]. [Consultado el 28 de noviembre de 2023], 47(2). Disponible en http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572018000200010&lng=es

14. Mendoza Rojas HJ, Placencia Medina MD. (2018). Uso docente de las tecnologías de la información y comunicación como material didáctico en Medicina Humana. Revista Investigación en Educación Médica [Internet]. [Consultado el 28 de noviembre de 2023], 726), 54-62. Disponible en http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572018000200054&lng=es. https://doi.org/10.1016/j.riem.2017.04.005

15. Arriola de Pimentel GU. (2022). La simulación clínica en la enseñanza de la medicina. Horizonte Médico. [Internet]. [Consultado el 28 de noviembre de 2023], 22(1), e1766. Disponible en http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-558X2022000100001&lng=es. http://dx.doi.org/10.24265/horizmed.2022.v22n1.00

16. Torres Ricardo A, Orban RD., Serra EE, Marecos MC, Vargas L, Deffis LI, González MI, Tomasella MT. (2003). Enseñanza de técnicas quirúrgicas básicas en simuladores biológicos: Experiencia pedagógica en el pregrado. Educación Médica. [Internet]. [Consultado el 28 de noviembre de 2023], 6(4), 149-152. Disponible en http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132003000500007&lng=es

17. Zelada Vargas J. (2017). Instituto de simulación clínica y quirúrgica, una necesidad urgente de la Facultad de Medicina. Revista “Cuadernos”. [Internet]. [Consultado el 28 de noviembre de 2023], 58(1), 52-62. Disponible en http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762017000100009&lng=es

Published

2025-01-16

How to Cite

Navarro García, D. A., Guerra Cárdenas, J. E., & Calles Santoyo, M. E. (2025). Use of simulators in medical education. ARCHIVOS DE MEDICINA, SALUD Y EDUCACIÓN MÉDICA, 3(2). https://doi.org/10.29059/amsem.v3i2.83

Issue

Section

Artículos
Received 2025-01-14
Accepted 2025-01-16
Published 2025-01-16