HIGHER LEVEL STUDENTS AND POST-PANDEMIC RISKS

Authors

  • Javier Rossette Garcia Universidad Autónoma de Tamaulipas, Facultad de medicina Dr. Alberto Romo Caballero, Departamento de Investigación, Adolfo López M. S/N, Tampico, Tamaulipas, México, 89109
  • Wilberto Sánchez Márquez Universidad Autónoma de Tamaulipas, Facultad de medicina Dr. Alberto Romo Caballero, Departamento de Investigación, Adolfo López M. S/N, Tampico, Tamaulipas, México, 89109

Keywords:

education, unemployment, breaking off, superior

Abstract

As mentioned since the first quarter of last year, the pandemic has generated great changes in all aspects and undoubtedly, has significantly affected education, in particular, tertiary education made up of thousands of young people who have been affected within their homes as their promising future: completing their professional studies. Unemployment, the death of one of the parents or tutor who provided financial support, ceased to be; forcing them to look for sources of employment to be able to support themselves and to provide support to the family. Such disruption carries consequences such that, although they have already affected their lives, it will limit access to pursue a degree or degree. In the worst case, a social decomposition will be generated by the growing need to subsist. This documentary work shows the situation that prevails so far in the country, suggesting possible ways of solutions, which remain in the hands of the decision-making power of the nation: politics

References

Bórquez R., A. Los desafíos de la educación superior en un mundo postpandemia. Opinión. (mayo 12, 2021). https://araucaniadiario.cl/contenido/11269/los-desafios-de-la-educacion-superior-en-un-mundo-post-pandemia.

Factor Capital Humano. Dejarán sus carreras 630,000 universitarios mexicanos por la pandemia: (agosto 24/2020) PNUD.https://factorcapitalhumano.com/carrera/dejaran-sus-carreras-640000-universitarios-mexicanos-por-la-pandemia-pnud/2020/08/.

GRUPO BANCO MUNDIAL COVID-19: IMPACTON LA EDUCACIÓNY RESPUESTAS DE POLÍTICA PÚBLICA. (2020). https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/33696/148198SP.pdf?sequence=6&isAllowed=yidiconline (agosto 5, 2020).

Por pandemia, abandonarán su carrera 640,000 universitarios. https://idconline.mx/corporativo/2020/08/05/por-pandemia-abandonaran-su-carrera-640-000-universitarios.

INEGI Encuesta para la Medición del Impacto COVID-19 en la Educación (ECOVID-ED) 2020 (2020). https://www.inegi.org.mx/investigacion/ecovided/2020/.

López R., M. y Rodríguez, S.A. Trayectorias escolares en la educación superior ante la pandemia ¿continuar, interrumpir o desistir? ISSUE (Ed.), (2020). En

Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 103-108).https://www.ipmp.gob.mx/2020/Documentos/educacion_pandemia.pdf.

Moreno, J. El éxodo de población "sin precedentes" que está viviendo Londres. (febrero 1, 2021)https://www.bbc.com/mundo/noticias-internacional-55855960.

OEI. LA EDUCACIÓN DEL MAÑANA. ¿INERCIA O TRANSFORMACIÓN? (2020)

OIT LOS JÓVENES Y LA COVID-19: EFECTOS EN LOS EMPLEOS, LA EDUCACIÓN, LOS DERECHOS Y EL BEIENSTAR MENTAL(2020).https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/ed_emp/documents/publication/wcms_753054.pdf.

Ortega, A. COVID-19 incrementó el abandono escolar en México: 5.2 millones dejaron escuela. EXPASIÓN. (marzo 24, 2021). https://politica.expansion.mx/mexico/2021/03/24/voces-covid-19-incremento-el-abandono-escolar-en-mexico-5-2-millones-dejaron-escuela.

Pérez, I. En el Día Internacional de la Juventud: futuro incierto para los jóvenes en tiempos de coronavirus. CIENCIA UNAM. (agosto 12, 2020). http://ciencia.unam.mx/leer/1026/en-el-dia-internacional-de-la-juventud-futuro-incierto-para-los-jovenes-en-tiempos-de-coronavirus-

Ríos, Después de la pandemia, la educación superior debe transitar a un modelo Híbrido J. (2021).https://www.udg.mx/es/noticia/despues-de-la-pandemia-la-educacion-superior-debe-transitar-un-modelo-hibrido.

Robles, A. L, Junco J. E.M., Martínez V.M. Conflictos familiares y económicos en universitarios en confinamiento social por Covid-19. Cuidarte. (2021). 10(19), 43-58.DOI: http://dx.doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2021.10.19.78045.

Trejo Q. La falta de acceso y aprovechamiento de los medios y las tecnologías: dos deudas de la educación en México. ISSUE (Ed.), En Educación y pandemia. Una visión académica (2020) (pp. 122-129).https://www.ipmp.gob.mx/2020/Documentos/educacion_pandemia.pdf.

Turkewist, J. Millones abandonan la universidad en América Latina a causa de la pandemia. (septiembre 4, 2020).https://www.nytimes.com/es/2020/09/04/espanol/america-latina/crisis-universidades-coronavirus.html.

UNESCO-ILESAC. COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. (2020). https://www.iesalc.unesco.org/wp.content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf .

UNESCO. EDUCACIÓN POST-COVID-19: SESIÓN EXTRAORDINARIA DEL ENCUENTRO MUNDIAL DE EDUCACIÓN DE LA UNESCO. (octubre 18, 2020) https://www.iesalc.unesco.org/2020/10/26/educacion-post-covid-19-sesion-extraordinaria-del-encuentro-mundial-de-educación-de-la-UNESCO/

Rodríguez-Fernández JM, et al. Neurobiology of Acute and Chronic Stress: It’s Effect on the Hypothalamus-Pituitary- Adrenal Axis and Memory Universities Medical. 2013; 54(7): 472-94. http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/vnimedica/ article/view/16266.

Rodríguez-Fernández JM, et al. Neurobiology of Acute and Chronic Stress: It’s Effect on the Hypothalamus-Pituitary- Adrenal Axis and Memory Universities Medical. 2013; 54(7): 472-94. http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/vnimedica/ article/view/16266.

Published

2022-05-27

How to Cite

Rossette Garcia, J. ., & Sánchez Márquez, W. (2022). HIGHER LEVEL STUDENTS AND POST-PANDEMIC RISKS. ARCHIVOS DE MEDICINA, SALUD Y EDUCACIÓN MÉDICA, 1(1), 16–21. Retrieved from https://archivosdemedicina.uat.edu.mx/index.php/nuevo/article/view/24

Issue

Section

Artículos